HTML

Szauna imádó Blog

Hasznos tudnivalók a szaunázás világából! Az alábbi cikkekkel kedveskedni szeretnénk minden szaunát kedvelő kedves olvasónknak.

Friss topikok

Néhány általános kérdés a szaunázással kapcsoladban!

2011.08.17. 15:38 Joe De Miro

 A szaunázás okozhat lázat?   

Egyes esetekben „gyógy-láz”-ról beszélhetünk. Ez egy állapot, melynek hasonló hatása van, mint a láznak, tehát magasabb belső hőmérséklet, például 38, 5ºC. Ez csak egy „túlmelegedés”, amelyre a testünk izzadással reagál. A testhőmérséklet normalizálását a lehűtés rövid folyamatával érjük el.

 

Meg lehet-e fázni szaunázás közben?

 

Aki kimelegedve nagy lehűlés veszélynek teszi ki magát, azt sokszor figyelmeztetik, hogy megfázhat. És tényleg sokan már egy huzattól is náthásak lesznek, vagy derékzsábát szenvednek. Ez egy jó szaunázás során soha sem fordulhat elő.
Mivel testünk a jelentős meleghatás, és az ezt követő melegtartalék raktározása által fel van készítve, még télen sem szenved károsodást a lehűtés folyamata során. Azt is csak addig alkalmazzák, míg a testhőmérséklet normalizálódik.
Ebben szerepet játszik a lehűtés módja is, mégpedig erős hideginger alkalmazása, amely az előtte jól felmelegedett testben egy előnyös véredény-reakciót vált ki. Szaunázás közben a test hőmérséklete is magasabb, így fokozottabban tudunk védekezni megfázás ellen. Azonban néhány dolgot ajánlatos betartani: a vizes hajat meg kell szárítani, soha nem szabad ruha nélkül álldogálni, és pihenéskor fontos, hogy egész testünk be legyen takarva. 

Ártalmas a forró levegő belégzése?  

 

A légutak felső szakaszain a belélegezett levegő, -mindegy hogy hideg vagy meleg- benedvesedik és átveszi a testünk hőmérsékletét. A forró szauna-kamrában az orr, száj és garat nyálkahártyája lehűti a belélegzett levegőt 80-90ºC-ról majdnem a testhőmérsékletig. Ebből több dologra következtethetünk. Ahhoz hogy ekkora melegmennyiséget felvegyünk és továbbítsunk, számtalan véredény kitágul a nyálkahártyákon, ami a teljesítőképességüket növeli. A garatból, a szív felé folyó vér nagyon sok meleget vezet a test belsejébe. Egy ilyen melegedést követően csökken az oxigénfelvétele a vérbe.

Egy másik ok, amiért a test átmenetileg kevesebb oxigénhez jut, a levegő elvékonyítása. Ez a jelentős felmelegítés során történik.

Fontos a következő két szabály betartása szaunázás közben:

§   ne dolgoztassuk testünket (gimnasztika)! Ez még nagyobb oxigénigényt váltana ki.

§   A szauna-kamra elhagyása után rövidesen menjünk a szabad levegőre, mivel a légutakat így lehet a leggyorsabban lehűteni.

 

Ártalmas-e bőrünkre a forróság?  

 

A verejték kiválasztása, amely 99%-a vízből áll, teljesen átnedvesíti a bőrünket. A bőr elszarusodott sejtjei megduzzadnak, részben meglazulnak. A szarupikkelyek nagy része, melyeken por, bőrzsír és baktériumok tapadnak, szaunázás során leválnak és lemosódnak. Ez páratlanul nagy tisztító hatást jelent, szaunázás közben. 

A második fázisban történő leöblítés nedvesen tartja bőrünket, ezért nem lehet szó a bőr kiszáradásáról.

Ahogy említésre került, a váltott hideg/meleg hatás beindítja a véredények működését a bőrben. Ezért javasolják tapasztalt kozmetikusok a szauna használatát. Sok nő azzal az elvárással jár rendszeresen szaunázni, hogy bőrük minősége javuljon.

A szárazabb bőrű embereknek javasolt a bőr kenegetése, zsírosabb krémmel, szaunázás után.

Miért ne igyunk szaunázás közben?

 

A szaunában való izzadás a vér sűrűsítéséhez vezet, amit a szervezet azzal egyenlít ki, hogy a testszövetekből a vizet a vérbe vezeti.
Amennyiben a vér folyadék pótlást kapna szaunázás közben a víz, és a salakanyagok elvonása elmaradna.

 

Vesebetegek is szaunázhatnak?

 

Az akut vesebetegség és más akut betegségeknél a szaunázás nem ajánlott.

A verejtékkel együtt húgyanyag is távozik. Ez nagy megkönnyebbülést jelent a test, és főleg a vese számára. Amennyiben a szaunázás a leírt módon, a felváltott felmelegedés és lehűtéssel történik, akkor megfigyelhető, hogy szaunázás közben folyamatosan dolgozik a vese.
A vese jó vérellátása, növeli annak teljesítését. Azért fontos, hogy a páciens semmi olyan dolgot ne tegyen, amivel ezt a folyamatot megzavarhatná.

A vesekőre hajlamos szaunázóknak ajánlott a folyadék vesztés pótlása. 

Megterhelő-e a szívnek a nagy meleg?

 

Ha egyszer végig hallgatunk egy, a szaunáról szóló vitát, rájövünk hogy első helyen mindig a szív terhelése áll.A szívet valóban jobban megdolgoztatja az elvárás, hogy helyesen reagáljon a forróságra. A nagyobb véráramlást azzal érheti el, ha gyorsabban és kiadósabban ver.
Normális körülmények között szívünk a nyugodt verés mellett, azzal hogy az összeszűkülésnél a szívkamrák nem ürülnek ki teljesen, lazábban dolgozik.

Nem a teljes vérmennyiséget nyomja ki az artériákba, egy bizonyos maradék (néha a fele) még a kamrákban van, amikor azok már újra telítődnek. Arról a kérdésről, hogy szívünk a szauna magas hőmérsékleteinél hogy dolgozik, több országban készültek tudományos vizsgálatok. Kiderült, hogy szívverésünk száma (pulzus/perc) kb. a felével nő, a kilökött vér mennyisége ugyanakkor szinte megduplázódik. Ennek a folyamatnak köszönhetően a szívünk teljesebb mértékben ürül, gazdaságosabban dolgozik. Ez a kiegyensúlyozott és tágított véredényekre vezethető vissza. Szerepet játszik továbbá, hogy a vegetatív ideg által, amely felgyorsítja működését, szívünk erősebb munkára van ösztönözve.

 A bő véráramlás, amelynek gyorsasága a duplájára nő, azért szükséges, hogy a meleget a bőrről a test belsejébe juttassa. Ezáltal a bőr nem lesz túl forró, de a test belseje kicsit melegebbé válik. Később a lehűlés fázisánál a melegjuttatás fordított irányba történik.  

Amennyiben a szaunázás javasolt időtartalmát (8-12 perc) betartjuk, akkor az a szív számára nem jelent túlzott megterhelést.

Hogy viselkedik a vérnyomásunk szaunázás közben?

 

„Vérnyomás” alatt, a véráramlás nyomását értjük az ütőérben. Ez a nyomás a szív és a vér állapotától függ. A szervezetünk igyekszik a megfelelő vérnyomást elérni, hogy az életfontosságú részek, főleg az agy, elég vérhez jusson. Ennek következtében a vérnyomásértékek például már a testtartástól változhatnak (fekve, ülve, állva).

A véredények kitágulása és összeszűkülése következtében egy váltott (meleg/hideg) „szauna menet” során a vérnyomásértékek is változnak. Normális vérnyomásértékeknél egy meleg szauna során könnyű csökkenés figyelhető meg; viszont magas értékeknél egy egyértelmű csökkenés, miközben túl alacsony vérnyomásnál annak normalizálódása észlelhető. A külső levegő és egy hideg zuhany nem hat különösen vérnyomásunkra, viszont a hideg medence igen. Használata során emelkedik, ez főleg a felső értékre érthető. Magas vérnyomásban szenvedőknek ezért nem ajánlott a hideg vizes medence használata, miközben alacsony vérnyomásnál különösen ajánlott.

A hideg zuhanyt követő meleg lábfürdő által, a vérnyomásunk vissza áll normál értékeire. Erős, beteges vérnyomás elváltozásoknál a javulás csak átmenetileg észlelhető. Ebben az esetben maga a szauna nem pótolja a terápiát.

 

Miért nem kapunk hőgutát a szaunában?

 

Az a tény, hogy meztelenül szaunázunk, döntő ebben a kérdésben. Semmi sem gátolja a párolgást a bőrről, és az ez által okozott lehűlés, a verejtékkel való bőrnedvesítés következtében, eléri a lehetséges fokokat.Annak, hogy nem történik roham, vagy hőguta szaunázás közben, azaz oka, hogy a túlmelegedés időtartama csak néhány perc. Amennyiben a szaunázó úgy viselkedik, ahogyan ez ajánlatos, nyugodtan és kiegyensúlyozottan, a szervezet csak a meleggel foglalkozik, az izmok terhelése nélkül.  

Mit jelent a javasolt, meleg lábfürdő?

 

A hideg zuhany és a hideg vizes medence használata során összeszűkülnek az erek a bőrben, amitől a melegszállítás a test belsejéből a bőrbe lelassul. Miután a véredények a szaunázás során kitágultak, majd az azt követő hideg fürdő hatására összehúzódtak, az ismételt kitáguláshoz van szükség a meleg lábfürdőre.

Lehet szaunázás közben fogyni?

 

Szaunázásnál veszítünk súlyt, de nem fogyunk. Ahogy azt már leírtuk, a szaunázás során veszített folyadékmennyiség a verejtékmirigyeken keresztül kb. 500-1500 g. Ezt a mérleg mutatja, amit majdnem minden szauna látogató igénybe vesz.
Biztosan mindenki, aki több az ideális súlynál, nagyon örül, amikor szaunázás után a mérlegen egy kilóval kevesebb. A súlyvesztés azonban csak víz. Maradandó fogyás csak fokozatosan érhető el. Szauna után erősen tartsuk vissza az ivást és főleg az evést. Ajánlatos cukormentes vitamindús gyümölcsleveket inni. Egy kis böjtölés szaunázás után jól bírható, azonban szaunázás előtt nem ajánlatos, mivel ájuláshoz vezethet. Kedvező mindig a szauna utáni napon böjtölni.  

Terhesség alatt javasolt a szaunázás?

 

Szakemberek és orvosok egy véleményen vannak arról, hogy terhesség alatt a szauna jó hatással van anyára és gyermekre. Azoknak a nőknél, akik terhességük alatt rendszeresen (hetente 1 alkalom) szaunáznak, sokkal rövidebb és könnyebb a szülés folyamata.  
A kismama közérzetére terhesség közben jó hatással van a szauna. A hetente ismételt vízkiürítés előnyös, mivel a túl nagy vízfelgyülemlés. A veseelégtelenség terhességi mérgezéshez vezethet, amely anyát és gyermeket egyaránt veszélyezteti.
A rendszeres súlyvizsgálat a kismama számára fontos, mivel hetente több mint 500g-os súlynövekedésnél rögtön felkeresheti orvosát.
 A véredények működtetése, a vérnyomás normalizálódására, és a szív működésére is nagy előnnyel van a szauna egy kismamánál, amellett hogy az izmoknak és a léleknek is jót tesz. A salaktalanítás a gyermek salakanyagainak leépítését is segíti, így magyarázható meg a könnyű, 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szaunaimado.blog.hu/api/trackback/id/tr23160496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.