HTML

Szauna imádó Blog

Hasznos tudnivalók a szaunázás világából! Az alábbi cikkekkel kedveskedni szeretnénk minden szaunát kedvelő kedves olvasónknak.

Friss topikok

A szaunázási folyamat hatása a szervezetünkre

2011.07.15. 12:28 Joe De Miro

 

 Nagy melegre az emberi test a bőrben lévő véredények tágulásával, és izzadással reagál. A cél, a belső hőmérséklet (37ºC) tartása, ami a normális hőmérsékletnek felel meg. Szaunázás közben ez csak részben sikerül, annak ellenére, hogy a gyorsan benedvesített testfelületről percenként 30g  víz párolog el, ez nem elegendő ahhoz, hogy megtartsa a test belső hőmérsékletét.

A bőr hőmérséklete, amely szobahőmérséklet estében csak 30ºC-os, a szaunában 40ºC-ra emelkedik. A test hőmérséklete eléri a 38 – 38, 5ºC-ot. Sok meleg hatol a testünkbe, melegsugárként a bőrünkbe, és a légutak nyálkahártyáiba.

Az összes véredény kitágul, kiürülnek a vértárolók. A vérmennyiség nő és gyorsabban folyik. A pulzusszám kb. 50%-al nő. Az erősebb véráramlás ellátja a verejtékmirigyeket elég „anyaggal” és elosztja a bőr melegét a test belsejébe. A túl magas, vagy túl alacsony vérnyomás is rendbe jön.

                           A szauna hatása

Meleghatás            Lehűtés
A testhőmérséklet növekedése 
(Bőr + 10 fok, Belső + 1 fok)
 A testhőmérséklet normalizálódása 
Anyagcsere növekedése a vérben
Izzadás
Méregtelenítés
 A vér oxigénszükségletének kielégítése.
A vesefunkció megindítása.
A vérnyomás normalizálódása.
Vérellátás javítása.
 A szívfrekvencia javítása.
A véredények működésének megedződése.
Izmok és lélek lazítása. A lélek élénkítése.
   


Összhatás:

- A bőrápolás és a sejtek újraképződése.
- Megedződés, ellenálló képesség növelése.
- A szív és a vérnyomás megedződése.
- Jó közérzet.

 

Hosszú távú hatás, rendszeres szaunázásnál :

Nátha elkerülése, vérnyomás rendes működése, a bőr és a légutakban lévő nyálkahártya jó vérellátása, szívkoszorú jó vérellátása, a bőr ápolása.

A lehűtés folyamatánál a magas testhőmérséklet süllyed. Ezáltal nő a vér oxigénmennyisége. A hideg víz, és a meleg lábfürdő felváltott használata során, a véredények folyamatos edződés alatt vannak. Ha kellemes lazításként érinti a szaunázót a meleg hatása, akkor a lehűtés egy felfrissülési érzetet ad, és az idegrendszerben, valamint fontos hormonális szervben teljesítő impulzusokat vált ki.

 

A szaunázásnak összességben pozitív hatásai vannak a bőrre, a szívre, a vérkeringésre, és a vízháztartásra. Méregteleníti a testünket és növeli az ellenálló képességet.

 A helyesen alkalmazott szaunázás soha sem vezet kimerültséghez. A szauna nem megerőltetés, hanem „pihenés”. Még nagy meleg esetén sem, amikor begyorsul a szívműködésünk, érzünk semmiféle megterhelést. Lélegzetünk nem válik gyorsabbá, vagy lassabbá, előtérbe kerül a nyugalom.

Ezt követi a „lehűtés”, a hűs levegő és a hideg víz alkalmazása. Ez egy felfrissülő érzést ad, amely egyenesen vérpezsdítőnek mondható. A hideg által összeszűkült erek a bőrben egy meleg lábfürdővel kitágulnak. Ezért mondják olyan kellemesnek a lábfürdőt, nemcsak a lábakban, hanem a hátban és az egész testben is.                 

Néhány általános kérdés a szaunázással kapcsolatban

A szaunázás okozhat lázat?

Egyes esetekben „gyógy-láz”-ról beszélhetünk. Ez egy állapot, melynek hasonló hatása van, mint a láznak, tehát magasabb belső 

hőmérséklet, például 38, 5ºC. Ez csak egy „túlmelegedés”, amelyre a testünk izzadással reagál. A testhőmérséklet normalizálását a lehűtés rövid folyamatával érjük el.

Meg lehet-e fázni szaunázás közben?

Aki kimelegedve nagy lehűlés veszélynek teszi ki magát, azt sokszor figyelmeztetik, hogy megfázhat. És tényleg sokan már egy huzattól is náthásak lesznek, vagy derékzsábát szenvednek. Ez egy jó szaunázás során soha sem fordulhat elő.

Mivel testünk a jelentős meleghatás, és az ezt követő melegtartalék raktározása által fel van készítve, még télen sem szenved károsodást a lehűtés folyamata során. Azt is csak addig alkalmazzák, míg a testhőmérséklet normalizálódik.

Ebben szerepet játszik a lehűtés módja is, mégpedig erős hideginger alkalmazása, amely az előtte jól felmelegedett testben egy előnyös véredény-reakciót vált ki. Szaunázás közben a test hőmérséklete is magasabb, így fokozottabban tudunk védekezni megfázás ellen. Azonban néhány dolgot ajánlatos betartani: a vizes hajat meg kell szárítani, soha nem szabad ruha nélkül álldogálni, és pihenéskor fontos, hogy egész testünk be legyen takarva.

 

Ártalmas a forró levegő belégzése?   

A légutak felső szakaszain a belélegezett levegő, -mindegy hogy hideg vagy meleg- benedvesedik és átveszi a testünk hőmérsékletét. A forró szauna-kamrában az orr, száj és garat nyálkahártyája lehűti a belélegzett levegőt 80-90ºC-ról majdnem a testhőmérsékletig. Ebből több dologra következtethetünk. Ahhoz hogy ekkora melegmennyiséget felvegyünk és továbbítsunk, számtalan véredény kitágul a nyálkahártyákon, ami a teljesítőképességüket növeli. A garatból, a szív felé folyó vér nagyon sok meleget vezet a test belsejébe. Egy ilyen melegedést követően csökken az oxigénfelvétele a vérbe.

Egy másik ok, amiért a test átmenetileg kevesebb oxigénhez jut, a levegő elvékonyítása. Ez a jelentős felmelegítés során történik.

Fontos a következő két szabály betartása szaunázás közben: 

- ne dolgoztassuk testünket (gimnasztika)! Ez még nagyobb oxigénigényt váltana ki.

- A szauna-kamra elhagyása után rövidesen menjünk a szabad levegőre, mivel a légutakat   így lehet a leggyorsabban lehűteni.

Ártalmas-e bőrünkre a forróság?

A verejték kiválasztása, amely 99%-a vízből áll, teljesen átnedvesíti a bőrünket. A bőr elszarusodott sejtjei megduzzadnak, részben meglazulnak. A szarupikkelyek nagy része, melyeken por, bőrzsír és baktériumok tapadnak, szaunázás során leválnak és lemosódnak. Ez páratlanul nagy tisztító hatást jelent, szaunázás közben.

A második fázisban történő leöblítés nedvesen tartja bőrünket, ezért nem lehet szó a bőr kiszáradásáról.

Ahogy említésre került, a váltott hideg/meleg hatás beindítja a véredények működését a bőrben. Ezért javasolják tapasztalt kozmetikusok a szauna használatát. Sok nő azzal az elvárással jár rendszeresen szaunázni, hogy bőrük minősége javuljon. 
 
A szárazabb bőrű embereknek javasolt a bőr kenegetése, zsírosabb krémmel, szaunázás után.
 

 

                  


 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szaunaimado.blog.hu/api/trackback/id/tr453069752

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.